יום ראשון, 28 בינואר 2018

כותבים קטנטנים כותבים סיפורים

שבוע שעבר רומי שלי חזרה הביתה עם תוצר מדהים שהיא כתבה במסגרת שיעור כישורי שפה. היא סיפרה לי בהתרגשות גדולה שהמחנכת הסופר מדהימה שלה!!! שרית האהובה, חילקה להם ציור קטן והם התבקשו לכתוב סיפור לפי התמונה שקיבלו. היא נתנה להם לבחור תמונה והם ניגשו למשימה..

הסיפור של רומי, הענן והטיפה:


נחת!!!!!!!!

אחרי היום המדהים שהיה לי עם הקטנטנים שלי ועם המון גאווה בלב! התיישבתי מול המחשב והכנתי לקטנטנים השניים שלי מקבץ תמונות לכתיבת סיפור.. ככה זה כשאת אמא ומורה (-:

למדנו כיצד כותבים סיפור, מהו המבנה הדרוש לכתיבת סיפור ונעזרנו ב"נוסחת הסיפור" מזד"א (מקום, זמן, דמות, ארוע-בעיה).

על מנת להמחיש לקטנטנים כיצד הסיפור צריך להיראות, מבחינת מבנה והפרטים שאנו צריכים לכלול בו, בחרתי להכין להם את "איש הסיפורים" שלנו, שילווה אותנו בכתיבת סיפורים. בדיוק כמו בסיפור, לאיש שלנו שלושה חלקים עיקריים, המתחלקים כך:
הראש=הפתיחה של הסיפור: קצר וענייני
הגוף= גוף הסיפור, החלק הארי של הסיפור שלנו הכולל את האירוע\הבעיה, התיאורים, הפתרון וכו'
הרגליים= סוף הסיפור=קצר ומסכם את הסיפור שלנו בכמה מילים.



לאורך השנה, בעבודה עם טקסטים, אנחנו תמיד מדגישים במרקרים: דמויות, פעלים ושמות תואר. כך לקטנטנים קל יותר לכתוב סיפור כשהם כבר יודעים לזהות את הנ"ל.

נתתי לקטנטנים לבחור בין שתי דמויות, צב ופנדה.. 

אלו התוצרים שלהם (:
















אחת לשבוע אנחנו מקדישים שיעור לכתיבת סיפור.. המשיכו להתעדכן (:

פנדה
צב
איש הסיפורים
איש הסיפורים 2


יום שבת, 27 בינואר 2018

המטריה הגדולה שלי

החרף סוף סוף הגיע! בחוץ הגשמים רבים, כולם את המטריות פותחים והילדים מתרוצצים בשלוליות ובגשמים.. זהו הזמן המושלם להוציא מהספריה שלי את הסיפור המקסים והנוסטלגי "המטריה הגדולה של אבא" מאת לוין קיפניס. סיפור מתוק, על ינון הקטון שמאוד רצה ללכת לגנון, אך בגלל הגשמים, אמו החליטה שבבית נשארים. ינון לא ויתר, לקח את המטריה הגדולה של אבא ויצא לדרך.. בדרכו לגן הוא קרא לחברים ואט אט כולם תחת המטריה של אבא נכנסים.. מלבד "שמות התואר" שהסופר בחר לתת לילדים בסיפור ישנם ערכים חשובים מאוד שניתן ללמוד ממנו, ערכים כמו שיתוף, אחווה, התחשבות, התחלקות וכמובן חברות. 

נכון שלא תמיד אנחנו יודעים להיות חברים? ברור שלא! זה משהו שאנחנו לומדים עם השנים.. מהרגע שאנחנו נולדים ועד בכלל. לא פשוט לכולם לחלוק, לא כולם יודעים לבחור את המילים הנכונות ולהיות שקולים וסובלניים ובכלל לא תמיד מצליחים להתחבר לכל אחד ואחת מהסובבים.. ובכל זאת, אנחנו, כמבוגרים, צריכים למד את הקטנטנים מהי חברות, כיצד ניתן להיות חברים ולתת כבוד גם למי שאליו אנחנו פחות מתחברים. זהו החלק הארי של החינוך לדעתי ובכל שנותיי כמחנכת אני שמה על כך את הדגש.

קראתי לילדים את הסיפור וחשבנו יחד אילו ערכים ניתן למצוא בסיפור? מצאנו לא מעט.. 









הכנתי דף עם שישה ילדים, בדיוק כמו בסיפור, הקטנטנים בחרו את הערכים החשובים לדעתם והדביקו מתחת לכל ילד.

ולילדים שכבר כותבים:



כפי שאמרתי, לא תמיד אנחנו יודעים או מצליחים להיות חברים ולעתים אף משתמשים ב"שמות תואר" פחות ראויים. כשזה קורה אני מעודדת את הקטנטנים קודם כל לזכור מה הם באמת! אם חבר אומר לי שאני... אני אומר לעצמי האם אני באמת כזה? כמובן שלא! אז ברגעים הללו אני מזכיר לעצמי שאני כן! וכדי שהמילים או המעשים הלא נעימים לא "ייגעו בי" אני פותח את מטריית ההגנה שלי וחוסם את המילים, את המעשים ואת הדברים שפחות נעימים..

הכנו מטריות וכתבנו את הדברים שאנחנו חוסמים עם מטריות ההגנה שלנו:




 











חרף חמים, נעים ומוגן...

קבצים:
המטריה הגדולה שלי 1
המטריה הגדולה שלי 2
ערכים לגזירה
מטרית הגנה 1
מטרית הגנה 2

יום שלישי, 16 בינואר 2018

עידוד קריאה

ישנם תלמידים שפחות אוהבים לקרוא, כל אחד וסיבותיו.. לי חשוב מאוד שכל התלמידים יקראו, בכל יום! הבעיה היא שלא כולם עושים זאת בהתלהבות רבה.. לכן, הכנתי לאותם קטנטנים "טבלת עידוד קריאה". בכל יום\מספר ימים הם מקבלים ספר קריאה או ספרון קריאה, תלוי ביכולת של הילד ובהתאם למקום בו הוא נמצא בתהליך רכישת הקריאה. 

המטרה היא לעודד קריאה, לפתח גישה חיובית לקריאה. חשוב מאוד לעשות את התהליך באופן הדרגתי! ולכן מומלץ להתחיל בספרוני קריאה קטנים, שהקטנטנים יכולים לקרוא ולחוות הצלחה. 

הטבלאות הנן כלי נפלא להעלאת המוטיבציה, לעידוד הקריאה, לשיתוף פעולה והצלחת התהליך.

הקטנטנים מקבלים טבלה "אני קורא\ת". אני מיידעת את ההורים ומבקשת את שיתוף הפעולה שלהם (תמיד קיבלתי פידבק חיובי ושיתוף פעולה מצד הבית). אט אט אנחנו מעלים את רמת הספרים ואתה גם את יכולת הקריאה.

לאחר שהקטנטנים קוראים את הספרון בבית, ההורים חותמים להם בטבלה. בבוקר, בזמן קריאת הבוקר אני מקדישה זמן לשמוע את קריאתם וחותמת להם בטבלה. הם מתרגשים לקרוא בפניי, משתפים פעולה ומקבלים המון חיזוקים חיוביים, מה שהופך את התהליך למהנה, מחזק, מלמד ומעצים!

מומלץ גם לתלמידים שזקוקים לתרגל שטף קריאה.





 


טבלת עידוד קריאה
טבלת עידוד קריאה2

מה בתַּנּוּר?

לקראת סיום החוברת הראשונה שלנו בשפה (בסוד האותיות) ולכבוד האות האחרונה שלמדנו, האות ת, עשינו שבוע חגיגי ומתוק במיוחד.
התמקדנו בצליל ת ולמדנו את המילה "תַּנּוּר ". תחילה שוחחנו על תפקידו של התנור. למה הוא משמש אותנו? היכן משתמשים בו.. הכרנו שמות של אביזרי מטבח עם הצליל תָ\תְ (מחבת, תרווד, מפית, כפית, צלחת, תבנית ועוד...) הכרנו שמות של מאכלים עם הצליל תָ\תְ (תפוח, חביתה, מחית, תאנה ועוד..).

הכנו תנורים, הוספנו עוגיות וכתבנו שמות של מאכלים שאנחנו הכי אוהבים..







 

 










למדנו כיצד קוראים מתכון, הבאנו מצרכים והורים מתנדבים (: ובקבוצות הכנו עוגיות. הטקסט הותאם לתלמידים כך הילדים חילקו בניהם תפקידים, המתינו, שיתפו, ערבבו וגם התלכלכו (: 












בזמן שהעוגיות נאפו בתנור הכנו לנו תנורים קטנטנים מנייר





ותרגלנו כתיבה באמצעות מילות זמן, כתבנו את השלבים להכנת העוגיות.. 







את העוגיות לקחנו הביתה בתנורים הקטנטנים שהכנו..







כמה כיף! כמה מתיקות!

קבצים:
שבלונת תנור לכתיבה
מה בתנור דף כתיבה
עוגיות לתנור
מתכון
פריסה תנור
שלבי הכנה