יום שבת, 27 בינואר 2018

המטריה הגדולה שלי

החרף סוף סוף הגיע! בחוץ הגשמים רבים, כולם את המטריות פותחים והילדים מתרוצצים בשלוליות ובגשמים.. זהו הזמן המושלם להוציא מהספריה שלי את הסיפור המקסים והנוסטלגי "המטריה הגדולה של אבא" מאת לוין קיפניס. סיפור מתוק, על ינון הקטון שמאוד רצה ללכת לגנון, אך בגלל הגשמים, אמו החליטה שבבית נשארים. ינון לא ויתר, לקח את המטריה הגדולה של אבא ויצא לדרך.. בדרכו לגן הוא קרא לחברים ואט אט כולם תחת המטריה של אבא נכנסים.. מלבד "שמות התואר" שהסופר בחר לתת לילדים בסיפור ישנם ערכים חשובים מאוד שניתן ללמוד ממנו, ערכים כמו שיתוף, אחווה, התחשבות, התחלקות וכמובן חברות. 

נכון שלא תמיד אנחנו יודעים להיות חברים? ברור שלא! זה משהו שאנחנו לומדים עם השנים.. מהרגע שאנחנו נולדים ועד בכלל. לא פשוט לכולם לחלוק, לא כולם יודעים לבחור את המילים הנכונות ולהיות שקולים וסובלניים ובכלל לא תמיד מצליחים להתחבר לכל אחד ואחת מהסובבים.. ובכל זאת, אנחנו, כמבוגרים, צריכים למד את הקטנטנים מהי חברות, כיצד ניתן להיות חברים ולתת כבוד גם למי שאליו אנחנו פחות מתחברים. זהו החלק הארי של החינוך לדעתי ובכל שנותיי כמחנכת אני שמה על כך את הדגש.

קראתי לילדים את הסיפור וחשבנו יחד אילו ערכים ניתן למצוא בסיפור? מצאנו לא מעט.. 









הכנתי דף עם שישה ילדים, בדיוק כמו בסיפור, הקטנטנים בחרו את הערכים החשובים לדעתם והדביקו מתחת לכל ילד.

ולילדים שכבר כותבים:



כפי שאמרתי, לא תמיד אנחנו יודעים או מצליחים להיות חברים ולעתים אף משתמשים ב"שמות תואר" פחות ראויים. כשזה קורה אני מעודדת את הקטנטנים קודם כל לזכור מה הם באמת! אם חבר אומר לי שאני... אני אומר לעצמי האם אני באמת כזה? כמובן שלא! אז ברגעים הללו אני מזכיר לעצמי שאני כן! וכדי שהמילים או המעשים הלא נעימים לא "ייגעו בי" אני פותח את מטריית ההגנה שלי וחוסם את המילים, את המעשים ואת הדברים שפחות נעימים..

הכנו מטריות וכתבנו את הדברים שאנחנו חוסמים עם מטריות ההגנה שלנו:




 











חרף חמים, נעים ומוגן...

קבצים:
המטריה הגדולה שלי 1
המטריה הגדולה שלי 2
ערכים לגזירה
מטרית הגנה 1
מטרית הגנה 2

3 תגובות:

  1. ממש רעיון יפה. יש לך 18 ילדים בכיתה?

    השבמחק
  2. מקסים. יש לך רעיון לסיפור על אותו משקל שיכול להתאים לכיתות ד-ה ?

    השבמחק
  3. וואו טלי את מיוחדת, עמוק וחשוב. תודה על כל הנתינה שלך!

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.