יום שבת, 6 בינואר 2018

צנצנות מיון

בכל פעם שאני מוצאת זמן פנוי (אלוהים יודע איך אני מצליחה למצוא כזה!) אני מנצלת אותו, בין היתר, להרחבת מאגר חומרי הלמידה שמשמשים אותנו במרכזי הלמידה שלנו. 

הפעם הכנתי צנצנות מיון והכללה. קצת על חשיבות המיומנות בקרב הילדים (שכטל, 1984): יכולות החשיבה של מיון והכללה משולבים זה בזה.
מיון הוא אופרציה שכלית לוגית המאפשרת לסווג תופעות לקבוצות.  כושר המיון מתפתח אצל הפרט כבר מהגיל הרך על ידי פעולות מעשיות שמבצע הילד בעצמים, ועל ידי מעקב אחר תוצאות פעולתו. 
בפעולת המיון על הילד להתייחס לא רק אל תכונות העצם, האירוע, או הסמל, אלא גם אל הפעולות שהוא מבצע בהם, כלומר עליו לעבד את המידע שנמצא בידו. העיבוד כולל פעולות כמו הבחנה, השוואה, מציאת דמיון או הבדלים.
צירוף עצמים על בסיס רושם סובייקטיבי מקרי מקדים את תהליך המיון, המבוסס על יצירת קשרים בעלי אופי עובדתי-ממשי, על פי צבע למשל.  כך גם לגבי צרוף עצמים על בסיס פעולה תפקודית משותפת, כמו מכונית ורכבת נוסעים.  רק בשלב מאוחר יותר בילדות יהיה הילד מסוגל לבודד תכונות מן העצמים, ולקבץ עצמים בעלי תכונה דומה מתוך אוסף עצמים שאינם זהים בשאר תכונותיהם.  לשם כך עליו להתרכז בתכונה מסוימת של העצם ולהתעלם מתכונות אחרות.  יכולת זו קיימת אצל רוב גילאי 6-5 . לא רק שהילד מסוגל לקבץ יחד עצמים בעלי תכונה דומה, אלא הילד גם מתחיל להבין מדוע הניח יחד עצמים מסוימים.


חשוב לשכלל את המיומנויות הללו!

מיון על פי צורה:


מסדרים את הפריטים בתוך הצנצנת המתאימה...







מיון על פי גודל







דרך נפלאה לתרגל ולחזק את יכולת המיון וכמובן שהזמן הפנוי של הקטנטנים לא מתבזבז.. הם לומדים כל הזמן, יוצרים, חווים והכי חשוב לא משתעממים. 

אני ממליצה בחום על הקמת מרכזי למידה במגוון נושאים (חשבון, הנדסה, שפה-קריאה, כתיבה, מיומנויות נדרשות, ציור, צביעה, יצירה, משחקים ועוד ועוד..) כך שלכולם יהיה משהו שהם מתחברים אליו ושהם יכולים לעשות בזמן פנוי, בסיום משימה, בימים גשומים.. מצרפת קישור לפוסט בנושא מרכזי למידה ולמאגר כותרות לפי נושאים שונים.

צנצנות מיון למרכז למידה בשפה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.