יום שישי, 11 באוגוסט 2017

מתחילים מ א'

אני מודעת לכך שיש לא מעט גישות לגבי המושג "הכנה לכיתה א'", אני בחרתי לשתף אתכם במה שאני יודעת ומאמינה, כאמא לגוזלית שאוטוטו עולה לכיתה א' וכמחנכת לכיתות א-ב. 

למען הסר ספק, הקטנטנים ממש לא חייבים לדעת לקרוא שוטף או לכתוב באופן מדויק. אבל ישנם כישורים בסיסיים אותם הם כן צריכים לדעת. חשוב שיהיה להם בסיס יציב וטוב לשנתם הראשונה בבית הספר.


אז מה רצוי לדעת?
הכי חשוב!! לכם ההורים (והמורים כמובן) , לדעת, שלכל ילד את את הקצב שלו ואת הבשלות האישית שלו. בכל התחומים; קוגניטיבית, רגשית וחברתית. כל עוד אנחנו מודעים לכך נוכל לאפשר לילד להתפתח ולפרוח בקצב שלו, בלי להלחיץ או להילחץ! הביטחון העצמי של הקטנטנים נבנה וממשיך להיבנות בשנותיהם הקרובות, חזקו אותו והרבו בחיזוקים חיוביים. כל הזמן.

ומה עלינו לעשות?
לא להעמיס! אל תשכחו שיש להם את כל החיים ללמוד, תנו להם ליהנות מהזמן "שנותר להם". זה לא פחות חשוב!
ובכל זאת (: מומלץ להקדיש כעשר דקות ביום לעבודה על שלושה נושאים מרכזיים, אני ממליצה לעשות זאת דרך משחק וחוויה:

הכנה רגשית\התנהגותית- חשוב להכיר את המושג "זמן קשב"= גיל הלומד +1, שאלו בסך הכל 7 דקות!! בזמן זה מומלץ להתמקד בנושא אחד, אותו נחלק להקנייה, זמן משחק והתנסות. כמו כן, בזמן זה נארגן את מרחב הלמידה (ממש כמו בכיתה), ציוד בפינת השולחן, ישיבה זקופה.. נציג את הנושא\המשחק ונתנסה.

חשבון- הכרת המספרים 1-10, ספירה (עד 100), מנייה, חיבור בעשרת הראשונה.

שפה- מודעות פונולוגית, שמות האותיות וצליליהן. פיתוח מודעות פונולוגית- פירוק והרכבה של מילים (צליל פותח, צליל סוגר), העשרת אוצר מילים.

עבדו יותר על המוקדים בהם הילד צריך חיזוק והטמעה ושלבו זאת עם תחומים שהוא יודע ומכיר היטב, זאת כדי לשמר את תחושת ההצלחה ולחזק את הביטחון העצמי שלו.
לדוגמא, אם קיים קושי בשיום האותיות השורקות, התמקדו בהן והוסיפו עוד 2-3 אותיות שהילד מכיר, חזקו אותו כאשר הוא מצליח ובקשו ממנו "לנסות שוב" כאשר טועה. תחושת ההצלחה הכרחית ועל כן הקפידו לשלב כל הזמן מוקדי קושי עם מוקדי חוזק.

הכנתי לרומי שלי מספר משחקים שעובדים בדיוק על הנושאים שציינתי, מצרפת קישורים לפוסטים הרלוונטיים..



משחקי שפה -מודעות פונולוגית

משחקי חשבון- חיבור וחיסור בעשרת הראשונה

משחק חשבון אבטיחים- הכרת המספרים והתאמת כמות למספר

משחק שפה ארטיקים- התאמת מילה לתמונה



בהצלחה ענקית לקטנטנים, להורים הגאים ולמורים הנפלאים (:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.