יום ראשון, 15 באפריל 2018

אני הוא אני ואני עצמאי (:

הסיפור של יהודה אטלס, "הילד הזה הוא אני" מתקשר למושגים: עצמאות, עצמאי ועצמי.. קראנו את הספר המקסים והנוסטלגי ושוחחנו על עצמינו. על הילד שאני..

את הנושא פתחתי במשימה שנתתי מבעוד מועד, הפעם להורים (-: ההורים התבקשו לתאר את הילד שלהם בכמה משפטים.. כולם שלחו לי והדברים שהם כתבו היו מרגשים ומיוחדים.

קראתי את הדברים שההורים כתבו, אחרי כל פתק שקראתי הילד שאותו מתארים אמר ש"הילד הזה הוא אני". הקטנטנים היו מרותקים ודרוכים וציפו כבר לשמוע את מה שההורים כתבו עליהם. בסיום הפעילות כל אחד קיבל את הפתק מהוריו.. איזה כיף לפתוח ככה את השבוע! 

הילדה הזו היא אני...
מדובר בילדה מיוחדת במינה,
תמיד מפתיעה, בדרך כלל לטובה...
אוהבת לרקוד ולקפוץ ובלי הרף לנוע, 
רעיונות מיוחדים עולים במוחה לרוב,
אותם היא תצייר, תפסל, תספר ותכתוב.
את אחותה הגדולה היא מאד אוהבת 
לשוקולד מריר לעולם לא מסרבת,
ובשביל אמא ואבא תמיד תהיה כוכבת. 


קראנו את הסיפור והקטנים תיארו את עצמם, היה מאוד פשוט אחרי כל הדברים שאבא ואמא כתבו עליהם.. שוחחנו על השונות בינינו ועל הדמיון. על הייחודיות שבי וכמובן על כך שגם אם נחפש היטב, בכל העולם, לעולם לא נמצא עוד ילד כמוני, כי כמוני יש רק אחד ואני יחיד ומיוחד (:





הכנו "דיוקן עצמי". יצרנו בכיתה קיר עם 22 חלונות..








הנושא התקשר כמובן ליום העצמאות שחל באותו השבוע. שוחחנו על המושג עצמאות. שוחחנו על המדינה הנהדרת שלנו, על הצבא החזק שיש לנו ועל הייחודיות שבארצנו הקטנטונת..
קישרנו בין המושגים: עצמאות, עצמאי ועצמי וכתבנו מה אנחנו יכולים לעשות ללא סיוע של מבוגר, באופן עצמאי:





וכמובן מה אנחנו עדיין לא עושים בעצמינו והיינו רוצים לעשות...







"אֲנָשִׁים זָרִים שֶׁאֲנִי בִּכְלָל לֹא מַכִּיר,

מִמְּקוֹמוֹת אֲחֵרִים וְגַם פֹּה מֵהָעִיר,

הָיִיתִי רוֹצֶה שֶׁיֵּדְעוּ כֻּלָּם,

שֶׁיֵּשׁ יֶלֶד אֶחָד בָּעוֹלָם.
וְהַיֶּלֶד הַזֶּה הוּא אֲנִי".

יום שבת, 14 באפריל 2018

"תשמור על העולם ילד"

אחרי שלמדנו על יום העצמאות והתלמידים הבינו את ההיסטוריה של מדינת ישראל ואת הניצחון של העם היהודי ביום בו ראש הממשלה דאז, דוד בן גוריון,  הכריז על הקמתה של מדינת ישראל, עברנו ללמידה אודות צבא הגנה לישראל ועל חיילינו השומרים עלינו ועל מדינתנו.

למדנו על הקמת צבא הגנה לישראל, על כלל החיילות השונים המרכיבים אותו ועל מלחמות ישראל והמבצעים הנועזים בהם השתתפו חיילינו. שוחחנו על החללים שנפלו במלחמות אלו ועל היותם גיבורים ותרומתם לביטחון מדינת ישראל.

בנוסף הדגשנו את הסמיכות,השנויה במחלוקת,  בין יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויום העצמאות. מנינו את ההיבטים השונים שבגבורת חיילינו ותרומתם לתקומת של מדינת ישראל ובטחון אזרחיה.

במהלך השיעור, התלמידים קיבלו שתי משימות.

משימה ראשונה "אילו הייתי חייל/ת״.


במשימה זו התלמידים התבקשו לדמיין עצמם בתור חיילים ולחשוב על הפעילויות והחוויות השונות אשר היו חווים/עושים, במסגרת היותם חיילי צה״ל.







משימה שנייה כתיבת מכתב לחייל צה"ל או למשפחה שכולה. הבחירה לכתוב מכתב למשפחה שכולה הייתה מהסיבה שבכיתתי יש תלמיד שדודו נהרג בזמן שלחם למען מדינתנו, בהיותו חייל. זה המכתב שהתלמיד כתב לסבתו:


מכתב לחייל:








תודה לחיילינו היקרים והאהובים, על עבודת הקודש שהם עושים. מחזקים ומודים לכם על הכל! שמרו על עצמכם וחזרו הביתה בשלום 3>


על קקטוסים, צברים ומדינת ישראל (:

למי שעדיין לא יודע אז אחת האהבות היותר גדולות שלי היא קקטוסים (: יום העצמאות הוא הזדמנות מעולה להכין עם הילדים קקטוסים מנייר.. אז בשיעור היצירה בנייר שלנו קראנו את הספר הנוסטלגי "קשקשתא"  והכנו קקטוסים לתפארת מדינת ישראל!!


הדוגמאות שהכנתי בשיעור עם התלמידים ועם רומי בבית



גזרנו, קישטנו, הדבקנו...


 ויצרנו גינת קקטוסים קטנה (:






השבלונות לקוחות מבלוג מהמם (אמנם בספרדית אבל מלא ברעיונות נפלאים ליצירה)!!

מצרפת קישור לקבצים.

מזכרון לעצמאות- המדינה שלנו בת 70!

המעבר בין יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ליום העצמאות אינו פשוט, בעיקר עבור משפחות שכולות אבל לא רק. גם עבורי, כאדם בוגר, המעבר אינו פשוט כלל מה שמאפשר לי לראות כמה הוא חשוב לתיווך בקרב הקטנטנים שלי.. 

אני חושבת שעל מנת שהקטנטנים יוכלו להבין את חשיבותו ומשמעותו העמוקה של יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, עליהם להכיר תחילה את ההיסטוריה של מדינת ישראל, את הקשיים שחוו היהודים עד לקבלת מדינה משלהם ואת הכמיהה החזקה למדינה ריבונית בעלת עצמאות.

שוחחנו על המנדט הבריטי, על תכנית החלוקה, על רגע ההכרזה של ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, אודות הקמתה של מדינת ישראל ועל מגילת העצמאות.  צפינו בסרטון נוסטלגי ומרגש.

למדנו שלכל מדינה יש סמל, דגל והמנון. 

















למדנו מהי עצמאות? מה הופך אותנו לעצמאים? והאם אנחנו עצמאיים לחלוטין?





לסיום הכנו למדינה היפיפייה שלנו מתנה ובה כתבנו ברכות מרגשות ליום הולדתה ה 69.















שנדע רק ימי שמחה ומזל טוב למדינה שלנו היפה 3>

קובץ מתנה יום הולדת 70 למדינה
ישראל שלי
עצמאות
מתנה 1
מתנה 2