יום שבת, 29 באפריל 2017

צברים

למי שעדיין לא יודע אז אחת האהבות היותר גדולות שלי היא קקטוסים (: יום העצמאות הוא הזדמנות מעולה להכין עם הילדים קקטוסים מנייר.. אז בשיעור היצירה בנייר שלנו קראנו את הספר הנוסטלגי "קשקשתא"  והכנו קקטוסים לתפארת מדינת ישראל!!


הדוגמאות שהכנתי בשיעור עם התלמידים ועם רומי בבית



גזרנו, קישטנו, הדבקנו...


 ויצרנו גינת קקטוסים קטנה (:






השבלונות לקוחות מבלוג מהמם (אמנם בספרדית אבל מלא ברעיונות נפלאים ליצירה)!!

מצרפת קישור לקבצים.

יום חמישי, 27 באפריל 2017

הצבא שלנו

אחרי שלמדנו על יום העצמאות והתלמידים הבינו את ההיסטוריה של מדינת ישראל ואת הניצחון של העם היהודי ביום בו ראש הממשלה דאז, דוד בן גוריון,  הכריז על הקמתה של מדינת ישראל, עברנו ללמידה אודות צבא הגנה לישראל ועל חיילינו השומרים עלינו ועל מדינתנו.

למדנו על הקמת צבא הגנה לישראל, על כלל החיילות השונים המרכיבים אותו ועל מלחמות ישראל והמבצעים הנועזים בהם השתתפו חיילינו. שוחחנו על החללים שנפלו במלחמות אלו ועל היותם גיבורים ותרומתם לביטחון מדינת ישראל.

בנוסף הדגשנו את הסמיכות,השנויה במחלוקת,  בין יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויום העצמאות. מנינו את ההיבטים השונים שבגבורת חיילינו ותרומתם לתקומת של מדינת ישראל ובטחון אזרחיה.

במהלך השיעור, התלמידים קיבלו שתי משימות.

משימה ראשונה "אילו הייתי חייל/ת״.


במשימה זו התלמידים התבקשו לדמיין עצמם בתור חיילים ולחשוב על הפעילויות והחוויות השונות אשר היו חווים/עושים, במסגרת היותם חיילי צה״ל.







משימה שנייה כתיבת מכתב לחייל צה"ל או למשפחה שכולה. הבחירה לכתוב מכתב למשפחה שכולה הייתה מהסיבה שבכיתתי יש תלמיד שדודו נהרג בזמן שלחם למען מדינתנו, בהיותו חייל. זה המכתב שהתלמיד כתב לסבתו:


מכתב לחייל:








תודה לחיילינו היקרים והאהובים, על עבודת הקודש שהם עושים. מחזקים ומודים לכם על הכל! שמרו על עצמכם וחזרו הביתה בשלום 3>


יום הולדת למדינת ישראל

אני חושבת שעל מנת שהקטנטנים יוכלו להבין את חשיבותו ומשמעותו העמוקה של יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, עליהם להכיר תחילה את ההיסטוריה של מדינת ישראל, את הקשיים שחוו היהודים עד לקבלת מדינה משלהם ואת הכמיהה החזקה למדינה עצמאית.

שוחחנו על המנדט הבריטי, על תכנית החלוקה, על רגע ההכרזה של ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון, אודות הקמתה של מדינת ישראל ועל מגילת העצמאות.  צפינו בסרטון נוסטלגי ומרגש.

למדנו שלכל מדינה יש סמל, דגל והמנון. 























למדנו מהי עצמאות? מה הופך אותנו לעצמאים? והאם אנחנו עצמאיים לחלוטין?







לסיום הכנו למדינה היפיפייה שלנו מתנה ובה כתבנו ברכות מרגשות ליום הולדתה ה 69.




























מזל טוב 3>

קובץ מתנה יום הולדת 70 למדינה
ישראל שלי
עצמאות
מתנה 1
מתנה 2

יום חמישי, 20 באפריל 2017

המגירה השלישית שלי

יום השואה מעלה אתו המון שאלות, בכל שנה מחדש, מה לספר? איך לספר לקטנטנים? מהו הגבול? אבל מה שבטוח הוא שהשאלה האם לספר לא באה בחשבון! האחריות שלנו כאנשי חינוך היא להנציח את הזיכרון, לזכור ולא לשכוח ולהעביר לדור העתיד את המורשת של העם היהודי. השואה היא ההיסטוריה שלנו, הכוח והגבורה שלנו! 

השנה בחרתי את הספר "המגירה השלישית של סבא" זהו סיפור מקסים על יחסיהם המיוחדים של אורי וסבו האהוב. באחד מביקוריו, אורי פותח מגירה נעולה, אסורה, שבה סבא שמר פריטים מעברו, כילד  בתקופת השואה.  אורי מגלה שם כמה חפצים זרים ומוזרים   כמו טלאי צהוב, תלושי מזון ובובת סמרטוטים תפורה. בעקבות פתיחת המגירה סבא מספר לאורי את הסיפור ששמר כל כך הרבה שנים, סבא מספר לאורי על ילדותו בתקופת השואה. 

לפני קריאת הסיפור שיערנו על מה ידבר הספר? מה לדעתכם נמצא במגירה השלישית של סבא? במהלך הקריאה עצרתי ומדי פעם שאלתי האם עדיין נראה להם שבמגירה השלישית נמצאים הדברים שחשבנו עליהם? הם כבר הבינו שזה הולך להיות מפתיע..

הם ישבו מרותקים והאזינו לסיפור. לאחר הקריאה שוחחנו על תקופת השואה, על החוויות של סבא, כניצול שואה, על תקופת המלחמה, על הרצון לשמר את הזיכרון ועל הקושי להתמודד אתו. עברנו על הפריטים שסבא החביא במגירה והסברתי שוב מהם הפריטים ולמה הם שימשו בתקופת השואה. הקטנטנים הציפו בשאלות, הם היו צמאים לדעת ולהבין.. 

שאלתי את הקטנטנים האם יש להם בבית מגירה סודית? חלקם הגדול אמר שכן וחלקם שתפו בדברים שהם מחביאים שם (שמיכי ששמרו עוד מתקופת הינקות, יומן סודי, מכתבים, כסף..) 

עברנו לפעילות שלנו, בכל מגירה הקטנטנים שמו (כתבו או ציירו) משהו אחר:

במגירה הראשונה- דברים שאני אוהב ועושים לי טוב
במגירה השנייה- דברים שמרגיעים אותי ועוזרים לי להתמודד כשקשה.
במגירה השלישית- דברים שמעציבים אותי\ שקשה לי להתמודד אתם ולהוציא החוצה.




תחילה כתבנו\ציירנו במגירות:



ולאחר מכן צבענו את המגירות שלנו ו"סגרנו" אותן..


חדי העין ישימו לב לדברים שמרגיעים את הקטנטונת.. 

ואת הקטנטן (: נחת!!!!!


  

מגירה קובץ 1
מגירה קובץ 2

יום רביעי, 19 באפריל 2017

חוויות מהחופש

הבוקר חזרנו סוף סוף לשגרה אחרי חופשה ארוכה (מדי) לדעתי. הגעתי מוקדם בבוקר והכנתי לוח חדש של "חוויות מהחופשה". 






הקטנטנים הגיעו שמחים ונרגשים ואחרי חיבוקים רבים הם היו להוטים לספר מה עבר עליהם בחופש. פתחנו את היום בכתיבת חוויות מהחופש.

הכנתי דף מחוון עבורם לכתיבת חוויה..

ועברנו לכתיבת החוויות, בכל ריבוע (תמונת פולרואיד) הם כתבו חלק אחד משלושת השלבים של כתיבת חוויה.






לאחר הכתיבה צבענו וקישטנו את מצלמת הפולרואיד, עשינו חריץ והכנסנו פנימה את החוויות שלנו. לאחר מכן שיתפנו בחוויות ובסוף תלינו את התוצרים על הלוח החדש בכיתה.


כמה כיף לחזור לשגרה! התגעגעתי (:

קבצים:מצלמה
תמונות לכתיבת חוויה 1
תמונות לכתיבת חוויה 2
מחוון לכתיבת חוויה

תמונות לציור/כתיבה חופשית 1
תמונות לציור/כתיבה חופשית 1
מצלמה צבעונית
תמונות צבעוניות 1
תמונות צבעוניות 2